Coláiste na hOllscoile, Corcaigh - Reisverslag uit Cork, Ierland van elise haar - WaarBenJij.nu Coláiste na hOllscoile, Corcaigh - Reisverslag uit Cork, Ierland van elise haar - WaarBenJij.nu

Coláiste na hOllscoile, Corcaigh

Blijf op de hoogte en volg elise

22 Oktober 2012 | Ierland, Cork

Ja, je zou het bijna vergeten maar studeren doe ik hier ook nog op Coláiste na hOllscoile, Corcaigh oftwel University College Cork. Dus ik zal jullie dadelijk verrijker met de kennis die ik de afgelopen weken al heb opgedaan.

Maar eerst alle interessante en oninteressant gebeurtenissen van de afgelopen week. Nou was dat voornamelijk colleges volgen. Maar ook nog een aantal andere dingen.

Ergens vorige week heeft het wel 1 dag aardig geregend (jaa de rest van de dagen was het droog en mooi weer). Gevolg een flink aantal straten was overstroomd. Wow! Ik dacht dat ze in Ierland wel gewend waren aan een beetje regen...

Afgelopen donderdag hebben we een poging gedaan om met alle huisgenoten te eten, well poging mislukt, want niet iedereen kon. Dus wieweet hebben we binnenkort meer geluk. Vervolgens hebben we de verjaardag van Stefan (een jongen uit oostenrijk) gevierd met cake en feesten in the Brog. In het begin was dit echt leuk, maar na 12 uur was het zo belachelijk druk, zelfs buiten, dat het niet meer leuk feesten was. Achja vrijdag een nieuwe kans. Maar eerst een potje zwemmen, afgewisseld met de steamroom en de sauna, heerlijk! Daarna zijn we naar een wedstrijd van het mannenrugbyteam van UCC gaan kijken, want die hadden een thuiswedstrijd. Live, rugby, hilarisch. Een hoopje mannen dat over elkaar heen krioelt voor een bal. Pure entertainment!
Binnenkort ga ik ook nog naar een wedstrijd van de lokale FC. Cork city fc, uitkomende in de premier league van Ierland, en op dit moment staan ze 5e (van de 12) en ze hebben een stadion waar wel 7500 man in past. Dus ik gok dat ze ongeveer jupiler league (of misschien nog minder) waardig zijn.
Oja en ook een live hurling and gaelic football match van de UCC teams staan nog op de planning.

Na de rugbymatch was er een feest van de internationale vereniging in the Old Oak (een pub). Leuk! Ik heb er heerliijk gedanst op verschijdene hollandse hits. Ik noem de Vengaboys en 2 unlimited.

Zaterdags een kalm drankje gedaan in de Fred Zeppelins. Een rock/metalcafe. Leuke tent!

En dan komen we al weer bij vandaag. Waar ik heerlijk vroeg uit de veren was voor de fysio. Kom ik daar voor mijn ene enkel, moet ik een paar oefeningen doen om te kijken wat ik kan enzo. Krijg ik te horen dat beide enkels rubbish (waardeloos) zijn. Top! Dus nu heb ik een lading aan buig, strek, spring oefeningen, om mijn spiertjes en banden te trainen.
Dus nou was ik vannochtend al in de gezondheidspraktijk van de universiteit, maar ik vrees dat ik er morgen weer naartoe kan, blaasontsteking (jaa, in het stukje typewerk tot zover, ben ik al drie keer naar de wc geweest met het resultaat 4 druppels en pijn).
De recentelijke aanval van mijn blaas is trouwens ook de reden dat ik jullie kan verblijden met een beetje leesvoer. Anders had ik namelijk in mijn maandagavond pub gezeten, met live muziek. Maar een halfuur lopen, zonder toilet, was mij toch echt te lang.

Welnu zal ik jullie kennis ook een beetje verrijken met wat ik de afgelopen weken heb geleerd.

Laten we beginnen met Childcare Policy (en ik zal het hierbij houden, want het is al vrij veel). Hierbij leer ik hoe het jeugdzorgbeleid in Ierland werkt. En worden er herder ook vergelijkingen getrokken met andere landen. Ierland loopt kennelijk een beetje achter met het jeugdzorgbeleid.
Jullie herinneren het vast nog als de dag van gisteren dat in 1989 de verenigde naties the convention on the rights of the child hield. Nou hebben alle landen dit verdrag ondertekend en toegepast in hun land (al konden ze opties uit het verdrag schrappen) behalve de verenigde staten en Somalie.
De VN controleert eens in de zoveel jaar hoe het er in de verschillende landen voor staat met de rechten van het kind. Kennelijk scoort Ierland in vergelijking met de andere west- Europese landen niet zo best, aldus de 2 rapporten die zijn uitgebracht. En eigenlijk zegt het al genoeg dat na het eerste rapport, Ierland ook in het 2e rapport slecht scoort. Er is dus in die tussentijd niets veranderd.
Nou heeft het aan de ene kant te maken met de instellingen en het sociale beleid voor kinderen in Ierland, maar anderzijds ook met de wet en regelgeving in het land.
Zo staat er hier niets in de grondwet met betrekking tot kinderen (wel in andere beleidsnotities, regels en wetten, maar de grondwet is de basis voor de rest). In een van de artikelen wordt het gezin genoemd als de natuurlijke, primaire en fundamentele eenheidsgroep in de samenleving.
Dit ligt alle rechten van het kind in de handen van de ouders. Wat natuurlijk prima is, als de ouders het beste voor hebben met het kind. Als dit niet het geval is, kan dit voor grote problemen zorgen. Denk hierbij aan gevallen van zware mishandeling, verwaarlozing, misbruik. De ouders kunnen het de staat onmogelijk maken om kinderen bij hun uit huis te halen, omdat zij de volledige zeggenschap over hun kind hebben, en ze niet uit hun gezag kunnen worden ontheft.
In Nederland kunnen kinderen tijdelijk onder toezicht worden gesteld of ouders uit hun gezag kwijt raken (al gebeurd dit alleen in heel uitzonderlijke gevallen). Dit ter bescherming van het kind.
Daarnaast is er ook een groot verschil tussen getrouwde ouders en alleenstaande ouders. Kinderen van getrouwde ouders kunnen onmogelijk worden geadpoteerd door "nieuwe" ouders. Met als gevolg dat ze van het ene in het andere pleeggezin terecht komen.
Met een grondwet als deze doen er zich rechtszaken voor, waarin de rechter in het voordeel van de ouders moet oordelen. Wat absoluut schadelijk is voor de kinderen.
Zo was er het geval van een kind dat bij de geboorte werd afgestaan. Ze waren midden in het adoptieproces, het kind woonde al 2 jaar bij de nieuwe ouders, en was aan hun gehecht. Maar onverwacht waren de biologische ouders toch getrouwd en eisden hun kind terug...
De rechter kon niet anders dan het kind terug geven aan de biologische ouders. Ook al is dit schadelijk voor het kind en heeft deze nu na alle waarschijnlijkheid hechtingsproblematieken..

Om de rechten van kinderen in Ierland te verbeteren is er binnenkort een referendum de grondwet aan te passen. Hierbij ligt gezag uiteraard nog steeds bij de ouders, maar kan de rechter oordelen naar wat het beste is voor het kind.

Lijkt mij een goede aanpassing in de grondwet. Maar er zijn uiteraard ook mensen tegen. Ouders die bang zijn dat de overheid het ouderschap uit handen neemt en tegen hun wil in gaat beslissen over hun kind.
Zeker de term " het beste voor het kind" jaagt mensen angst aan, want wie beslist wat het beste is.
Ik ben benieuwd of de wijziging er door komt...

  • 22 Oktober 2012 - 23:59

    Sharon:

    Oh ! een fiets !! dat mis ik joh! Nooit gedacht, maar het is zo :P
    Gaat de tijd daar ook zo snel ? Hier wel. VEEL te snel !! Geniet ervan.
    x

  • 23 Oktober 2012 - 00:02

    Elise Van De Haar:

    jaa, ik was zo blij die dag, onbezorgd rondfietsen over een eiland, heerlijk! En ja de tijd gaat veel en veel te snel. Ik kom tijd te kort. Zeker als ik bedenk dat ik zo'n 10 a 14 essays in moeten leveren in december, help!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Cork

elise

Een paar maanden in het Ierse Cork, voor het volgen van een minor.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 10301

Voorgaande reizen:

09 September 2012 - 30 November -0001

Ierland 2012

Landen bezocht: