Where the craic is migty - Reisverslag uit Cork, Ierland van elise haar - WaarBenJij.nu Where the craic is migty - Reisverslag uit Cork, Ierland van elise haar - WaarBenJij.nu

Where the craic is migty

Door: elise van de haar

Blijf op de hoogte en volg elise

15 Oktober 2012 | Ierland, Cork

Ik kreeg laatst al commentaar (ik zal geen namen noemen, moeders) dat ik niet zoveel meer poste op mijn blog. Wel dat heeft natuurlijk met de fases van de cultuurshock te maken. In het begin is alles nieuw, spannend, interessant en moet ik natuurlijk iedere poep en scheet met jullie delen. Na verloop van tijd wordt alles wat gewoner en komen er minder blogs, want dingen die normaal zijn, zijn niet interessant om over te schrijven. Volgende fases van de cultuurshock hebben meer te maken met irritaties en desorientaties. Dan ga ik mij de verschillen tussen Nederland en Ierland meer realiseren, met als gevolg dat je je gaat irriteren aan de rare dingen hier, en al het goede in Nederland ga missen. Uiteraard komt er hierna een fases van algehele acceptatie, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten de komende tijd.

Wel nu de colleges die ik volg zijn stuk voor stuk erg interessant. Ik ben bang dat ik in december wel belachelijk druk ben, aangezien ik dan al mijn essays moet inleveren en met een beetje pech zijn dat er 14 van zo'n 1500 woorden. Help! Vooral omdat ik voor mijn gevoel nu nog niet zoveel doe aangezien ik nog steeds geen toegang heb tot blackboard. Zoiets als scholar op de HAN, waar je alle benodigde informatie vindt voor de vakken.

Ik was van plan om hier lid te worden van wat clubs en societies. Nou gooide mijn enkel qua sport wat roet in mijn eten. Vandaag hier naar de dokter geweest: Advies fysio en kijken wat ik kan qua sporten. Fitness en zwemmen lukt wel. Maar ik wilde eigenlijk gaan gaelic footballen, gewoon voetballen of rugbyen. Ik weet niet of dat nou wel zo'n strak plan is. En een beetje jammer, de clubs zijn inmiddels al een paar weken bezig, dus dan kom ik nu als enig groentje de club binnen. We'll see. Oja en dat moeten die clubs ook nog in mijn collegerooster passen.

Ik ben ook lid geworden van verschillende societies. Waaronder de international society en the hot beverage society (hete drankjes). Daar ga ik gewoon heen wanneer het mij uitkomt. Mijn persoonlijke favoriet qua societies: the DJ Society. Jahaa ik ga hier leren DJ-en. Eens kijken wat ik ervan bak. De komende weken ben ik dus iedere maandag aan het dj-en. Mocht ik het snel oppikken, dan heb ik de kans om hier in lokale clubs te draaien. Nou verwacht ik niet dat het laatste het geval is, haha.

Afgelopen weekend heb ik doorgebracht in Galway, the Connermara en the Aran Islands. Vorig jaar was ik ook al eens in Galway. Nu weet ik weer waarom ik eigenlijk daar wilde studeren: Het is echt een top stad!! Of zoals de Ieren zouden zeggen: It's great craic!! Leuke atmosphere, de stad is niet al te groot, aan de kust, vele gezellig pubs en de mensen zijn er super leuk, aardig, sociaal, vriendelijk. Persoonlijk vind ik het er daar leuker dan in Cork. De mensen zijn er ook leuker. Dus dat was donderdag en vrijdag leuk stappen.
Vrijdag hebben we een dagtour gedaan door de Connemara, dat is de regio die ten Noorden van Galway ligt. Echt super mooi om te zien. Leuke chauffeur ook. Hij vertelde ons over the killer sheep in de regio. Die het vooral voorzien hebben op Nederlandse toeristen. Van enkele vermiste Nederlandse toeristen zijn namelijk alleen wat spullen en botten terug gevonden. Jaja. Uiteraard even gevraagd waarom de schapen het op ons Nederlanders hebben voorzien. Ah dat was alleen om de Nederlanders in de bus te pesten. Zoals hij Anja (een blond meisje uit Zwitserland) continu Heidi noemde.
Onderweg was er voornamelijk veel natuur, schapen, koeien en paarden te zien en her en der een huis. Op een gegeven moment reden we langs een huis waar een jongeman aan het werk was (muurtje metselen) Een jongeman waarvan Anja en ik zouden zeggen, not bad, not bad at all. De busdriver vertelde dat deze jongeman nog op zoek was naar vrouw. Well, excuse me mister busdriver. Kunt u hier dan wel even stoppen, zodat ik uit kan stappen, dank u wel. ;-)
Nog beter was dat de busdriver even daarvoor al haarfijn had uitgelegd hoe je een Ierse man versiert: Kook een pan aardappelen voor hem. Voor bonus punten: Kook een pan aardappelen in je lingerie (even ter informatie: de busdriver wacht na 30 jaar nog steeds op het moment dat hij zijn vrouw bonuspunten kan geven).
Enkele foto's van de connemare kun je onderaan de pagina vinden.

Zaterdag zijn we naar the Aran Islands geweest. Of eigenlijk Inis Mór het grootste van de drie eilanden. Nou is dit eiland ook niet heel groot. We hebben het hele eiland in een paar uur gezien. En wel per fiets, jaa voor het eerste weer op de fiets sinds 6 weken. Gelukkig heb ik het nog niet verleerd. Het hoogtepunt van de fietstocht was de tocht naar de vuurtoren (letterlijk, want dit is het hoogste punt van het eiland). Verdomd grindpaadje dat erg stijl om hoog ging.
Het figuurlijke hoogtepunt waren de cliffen, erg indrukwekkend om te zien.

Zondag hadden we nog de hele dag in Galway. Ik had alle sights vorig jaar al gezien, en aangezien het erg koud en winderig was buiten verkozen Anja en ik een Guinness en sport boven een wandeltour door de stad.

Overigens was het de rest van het weekend schitterend mooi weer, zonnig! En dat voor midden oktober in Ierland. Al was het vrijdag de dag van de regenbogen. Typisch Iers, zon afgewisseld met regen en donkere wolken om vervolgens weer een strak heldere lucht te hebben. Dit zorgde ervoor dat we vele regenbogen konden bewonderen, vanuit de bus welteverstaan, zodra we uit de bus kwamen en de kans hadden om er foto's van te maken, waren de regenbogen weer verdwenen.

Oja wellicht volgt er binnenkort ook een lijst met goede/slechte biertjes en ciders in de ierse pub. Anja en ik hebben er inmiddels al zoveel gehad, dat we een ranking willen maken. Eentje die absoluut op de te-mijden-lijst komt: Galway Hooker.

Ik zou het bijna vergeten te noemen, maar in Galway hebben we drie dagen achter elkaar in hetzelfde restaurant gegeten: High Cafe, want dat was super goed en slechts een tientje per gerecht. Pasta's, marrokaans, pizzas, allemaal verrukkelijk!

Well, ik houd het nu maar weer voorgezien met schrijven. See you!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Cork

elise

Een paar maanden in het Ierse Cork, voor het volgen van een minor.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 10310

Voorgaande reizen:

09 September 2012 - 30 November -0001

Ierland 2012

Landen bezocht: