Semester starts - Reisverslag uit Cork, Ierland van elise haar - WaarBenJij.nu Semester starts - Reisverslag uit Cork, Ierland van elise haar - WaarBenJij.nu

Semester starts

Blijf op de hoogte en volg elise

26 September 2012 | Ierland, Cork

Bereid je maar vast voor, dit is een heel lang verhaal. Aangezien mijn internet meestal niet werkt, kan ik het niet posten. Ik heb echter wel iedere dag de tijd om er een stukje bij te typen. Dus het verhaal groeit en groeit en wacht om online gezet te worden.

Inmiddels zit mijn vakantie er ook op en zijn de colleges begonnen. Voor ik daarover begin zal ik eerst over mijn laatste ‘vrije’ dagen vertellen. Donderdagavond heb ik met 2 vrienden uit Hannover de wedstrijd Fc Twente – Hannover gekeken in een sportsbar, the Woolshed. Een van mijn nieuwe favoriete plekken in Cork. Ik moest wel de mystery party missen voor de voetbal, maar dat maakt niet uit. Terwijl Bjorn en ik om de beurt richting de televisie shouten werd onze rust tijdens dit bier & voetbal moment ruw verstuurd toen er opeens een mensenmassa binnen kwam. Wat blijkt de mystery party begon in de sportsbar en eindigde in de club ernaast. Allemaal prima, zolang ik maar voetbal kan kijken ;-).
Op vrijdagochtend was er een academic walkaround. Een soort marktje waar bijna alle studies aanwezig waren en waar je dus vragen kunt stellen. ’s Middags was er een Engelse placement test. Ik kan dit semester gratis Engelse lessen volgen, maar daarvoor moet je wel een intake test doen om je niveau te bepalen. De uitslag heb ik inmiddels ook al, dat is level 7. En dat is het hoogste niveau.
’ s Avonds was er de culture night in Cork. Daarbij zijn praktische alle culturele instellingen open tot ’s avonds laat, hebben ze een speciaal programma en dat allemaal gratis. Ik wilde eigenlijk wel naar de gevangenis gaan, maar daarvoor moest je reserveren en helaas was het al volgeboekt. Toen zijn we naar een danscentrum geweest. Hier hebben we een hiphop show gezien en ben ik heel actief geweest door mee te doen in een les Ierse dans. Best leuk dat Ierse dansen en vermoeiender dan het er uitziet. Naderhand even in het operagebouw gekeken en vervolgens naar de City Hall gegaan voor de Horror shorts filmfestival. Allemaal kort horrorfilms dus van verschillende regisseurs uit Cork. Een aantal waren serieus doodeng. Eentje vooral bloederig en de laatste, over een man die een ei legde, was ronduit hilarisch. We zijn de avond geëindigd in een bar/pub/club genaamd Crane Lane theater. Zeer leuke tent!

Zaterdag hebben we een aantal society’s gezien op de campus. De meeste vond ik niet zo interessant. Al sprak de hot beverages society me wel aan. Vooral lekker sociaal doen onder het genot van een warm drankje. Daarna was een een kook-demonstratie van een van de finalisten van de Ierse Masterchef, een oud studente van UCC. Ze maakte iets met kip, iets met vis, een stew en chocolademousse.
Van het koken zelf heb ik niet zoveel meegekregen, maar naderhand mocht je alles proeven. De meesten proefden alles netjes en gingen daarna weg. Waardoor we met een groepje van 8 man overbleven. Wij hebben de restjes even weggewerkt haha. Want het was echt heerlijk wat ze had gemaakt. Na het eten was er opnieuw Irish Dancing maar nu on campus in het amphitheater. Jahaa er is hier een amphitheater on campus. Een staaltje van goed architectuur. Er is namelijk een bepaald pleintje, een cirkel, waar de universitaire gebouwen zo omheen zijn gebouwd, dat wanneer je in het midden staat jouw geluid wordt weerkaatst. Hetzelfde effect in een amphitheater.
’s Avonds hebben we wat gedronken bij Lizzie thuis, een Oostenrijks meisje.

Zondag was de nationale finale van Gaelic Football. Dit jaar ging het tussen Mayo en Donegal. Het blijft een grappige sport om te zien. Het lijkt net voetbal waarbij alles mag, maar er zijn eigenlijk best veel regels. Ik zat in de pub voor Mayo te cheeren, maar helaas won Donegal. Naderhand heb ik samen met Marlene in de stad wat gegeten. Waar ik trouwens de schok van mijn leven kreeg, de ober begon opeens in het Nederlands tegen me te praten, dat was onverwacht! Hij heeft een tijdje in Nederland gestudeerd, waardoor hij een aardig woordje Nederlands sprak.
Het toetje hebben we gegeten bij Annabelle. Onze Franse kokkin. Ze had een lemon cake gebakken en die was echt delicious! Ik heb er vast een aangevraagd voor mijn verjaardag. Naderhand nog een pubje met live muziek gepakt. Deze heren waren echt goed!

En toen was het al weer maandag. Tijd voor de eerste lesuren. Ik zal de vakken nog eens opsommen, want van mijn originele plan is niet veel overgebleven. Iets met modules die niet meer beschikbaar zijn voor buitenland studenten, modules die verplaatst zijn naar het lente semester of modules die overlappen in het rooster. Dus dit worden de vakken voor de komende tijd (als het goed is):
- Childcare policy (Jeugdzorg beleid)
- Penal policy
- Sociology of the family
- Sociology of deviance
- Sociology of the media
- People, place and politics. (de ontwikkeling van Ierland vanaf 1600 tot het moderne Ierland)
- Sexuality and society

Officieel sta ik op dit moment nog geregistreerd voor Race, Ethnicity, migration and Nationality. Maar dat vak wil ik graag wijzigen in Sexuality and society. Maar omdat ik dus nog niet zeker weet of dat kan. Volg ik deze week beide lectures.
Ik had van het weekend al gezien, dat een van de vakken was veranderd qua tijd. Dus ik stond netjes iets voor 9 te wachten bij mijn lokaal. In het O’Connoly gebouw, dat voor het gemak niet op de campus staat, maar dichtbij de stad. Voor mij toch bijna een halfuur lopen. Helaas was er niemand anders. Ja een paar drama studenten, maar geen studenten die ook voor Race, Ethnicity, migration and Nationality kwamen. En ook geen docent. Verder was er ook niemand aan wie ik kon vragen of de les weer verplaatst was. Dus kon ik weer gaan. Op mijn terugweg kom ik langs het international education office, dus ik dacht mooi ga ik daar direct even naar binnen om nog een paar wijzigingen in mijn modules te maken. Maar dat mocht dus niet. “Kom aan het eind van de week maar terug. We willen niet dat alle studenten, iedere dag langs komen om hun modules te wijzigen.” Ik kon ze er niet van overtuigen dat ik verder niets wilde wijzigen.
Aangezien mijn internet op mijn kamer het niet doet. Ben ik maar weer naar de campus gegaan, om daar op internet te kijken wat er mis was gegaan in mijn rooster. Ik had kennelijk niet goed gekeken, want niet alleen de tijd was veranderd, ook de dag. Het vak wordt nu op dinsdagmorgen gegeven en niet op maandag. Had ik al gezegd dat die roosters hier heel onoverzichtelijk zijn?! In ieder geval, morgenochtend gaat mijn wekker dus weer heel vroeg.
’s Middag was de herkansing. Childcare policy. In eerste instantie dacht ik dat ik wederom verkeerd zat. Maar nee ik was toch echt bij het goede college. Maar kennelijk gaan mensen van 40 a 50 jaar hier ook gewoon naar de universiteit.
’s Avonds heb ik met een aantal anderen onze zeer succesvolle eerste dag gevierd in de pub. Wederom met live muziek. En die lui waren wederom goehoed! Oh en als je vind dat “het zeer succesvolle eerst dag” sarcastisch klinkt, dat klopt. Iedereen had te kampen met onduidelijkheden, op het laatste moment gewijzigde roosters of vakken die helemaal geannuleerd worden.
Dinsdagochtend om 9 uur was het dan eindelijk zover. Het college Race begon. Eigenlijk klonk het allemaal best interessant. Maar ik ga denk ik toch de wijziging nog wel doorvoeren in mijn rooster. De workload voor deze module is namelijk echt heel veel. Dus een beetje op safe spelen.
’s Middags had ik sociology of the family. De vrouw die het geeft, heeft best veel stopwoordjes en tiks. “Ehm, you know”. Daarnaast praat ze best veel, maar zegt ze eigenlijk heel weinig. En ondanks dat ze heel helder Engels spreekt, vind ik haar hierdoor echt lastig te volgen. Het is alsof ze zelf niet zo goed weet waar ze het over heeft.

’s Avonds zijn ben ik wederom bij Lizzie geweest. Net als de rest van de groep. Naderhand wederom de stad in. Crane Lane =) en dat is echt een leuke tent. Op de terugweg had ik nu het probleem dat ik de enige was, die naar Victoria Cross moest. En victoria cross is een halfuur lopen vanaf het centrum. De rest woont in de buurt van het centrum. En ik ga dat halfuur niet in mijn eentje lopen. Dus dan maar een taxi. Gelukkig vond ik een zeer vriendelijke taxi chauffeur, die mij wel voor € 5,- naar Victoria Cross wilde brengen. Eigenlijk kost dat meer, maar hij vond het zo sneu dat ik helemaal in mijn eentje moest. En de manieren van de Ierse jongens tegenwoordig vond hij schandalig, dat ze liever een hamburger gingen eten, in plaats van dat ze mij naar huis brachten, want in zijn tijd….

Nou was het vanochtend natuurlijk iets minder leuk om mijn bed uit te komen voor een lange dag colleges. Van 11 tot 6. De eerste professor was zo vriendelijk geweest om overal briefjes op te hangen, zodat iedereen het lokaal kon vinden. Interessante les ook, people, place and politics. Later die middag had ik nog sociologie van de media en van de criminaliteit. Blijkbaar worden die gegeven door dezelfde docent. Ook deze vakken zijn allebei zeer interessant.

Binnenkort zal ik een blog posten met een beschrijving van mijn favoriete spots in Cork. En daarna zal ik in een blog meer over culturele verschillen gaan schrijven. Tussen Nederlanders en Ieren, maar ook alle andere nationaliteiten waar ik contact mee heb. Je komt hier namelijk erg veel te weten over verschillende landen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Cork

elise

Een paar maanden in het Ierse Cork, voor het volgen van een minor.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 10317

Voorgaande reizen:

09 September 2012 - 30 November -0001

Ierland 2012

Landen bezocht: